stapjes verder

01-06-2016 20:41

Twee stapjes verder.

 

Het is alweer een tijdje terug dat ik wat geschreven heb. Valt ook niet mee al dat wachten op al die afspraken in het ziekenhuis. Eigenlijk zouden ze alles in 1 week moeten plannen en je dan op de wachtlijst moeten zetten, maar ja het zij zo.

4 mei had ik de verplichte bijeenkomst in het ziekenhuis waarbij de Chirurg in 1 klap een zaal vol lotgenoten uitleg geeft over de operatie die ons in het verschiet ligt. Verplicht is dit onderdeel, net als al die wachttijd tussendoor omdat men uiteraard wil dat de beslissing weloverwogen  genomen word.

Met een uitgebreide powerpoint , tabelletjes foto's etc werd verteld wat de mogelijkheden allemaal zijn in de Bariatrische chirurgie.

Het maagbandje is bij de meeste wel bekend. Bij het bovenste gedeelte van de maag word een bandje geplaatst gevuld met vloeistof. Je hebt dan als het waren een klein voor-maagje die snel vol zit waardoor je honger verminderd. Er zaten nogal wat nadelen aan dat bandje, Van een scheefstand van het bandje tot enorm veel overgeven omdat het voedsel niet wil zakken in de maag. Met als gevolg bandje liet men minder strak zetten, dan kwam je weer aan vice versa.

Gastric SLeeve-maagverkleiding. Deze is het meest duidelijk, gewoon hoppeta een rij met nietjes erdoor en klaar ben je. Een maag in de vorm van een banaan blijft over en zo kun je in verhouding tot het maagbandje wel gewoon eten maar veel minder.

Nadeel is wel dat je maag kan groeien, dus ga je iedere keer een beetje meer eten, ben je zo weer terug bij af. Soms word deze operatie als tussenoplossing gedaan omdat iemand zo zwaar is dat ze verder nergens bij kunnen en dus eerst op deze manier kijken of men kan afvallen

 

en dit is de Gastric Bypass, de operatie die ik hoogstwaarschijnlijk zal krijgen. Uiteindelijk beslis ik natuurlijk zelf wat ik wil, maar ik heb de chirurg zelf nog niet gesproken dus ik hou alle opties nog even open. Aan de bovenkant zie je dat ook de maag verkleind word maar daarnaast word een gedeelte van de dunne darm direct op de maag gezet. Hierdoor sla je als het waren een stukje spijsvertering over,, en heb je dus ook een verminderde opname van voedsel. Dus het is dubbel, én een kleine maag én verminderde opname.

Overigens vind ik deze optie wel de engste, omdat je een stuk spijsvertering overslaat en je voeding in een ander gedeelte van de darm binnenkomt krijgen de meeste mensen na het eten van zoet of vet  "dumping" verschijnselen. De darmen kunnen het dan als het ware niet zo snel verwerken waardoor je enorme buikpijn kan krijgen, heel moe en ziek word wat sommige aanduiden met het lijkt wel of je doodgaat. Nou interpreteert iedereen dat anders natuurlijk, maar mij lijkt het geen fijne bijkomstigheid. Daarin tegen weerhoud het je wel van schransen, zoet en vet eten wat uiteraard de bedoeling is. Dit is overigens de operatie met de meeste slagingskansen op een blijvend resultaat.