2. De vragenlijsten

11-02-2016 04:11

Zodra de polikliniek Bariatrie het nieuwe jaar inluidde hing ik vol goede moed als eerste aan lijn toen het chirurgie spreekuur opende.

Goedemorgen, ik heb een verwijzing voor een maag verkleinende operatie en wil graag een afspraak maken...............

Het traject is gestart. De eerste stap in het geheel is dat je een telefonische afspraak krijgt met een screeningsverpleegkundige. Zij zou een week later contact met me opnemen om het een en ander door te nemen of ik wel in aanmerking zou komen voor een traject als deze.

Zo zat ik klaar voor de verdediging op 8 januari om het telefoontje te ontvangen. Waarom ik dacht dat ik wel een gezellige babbel met deze dame zou krijgen geen flauw idee, maar het was dus al in 3 minuten duidelijk dat ik rete geschikt was voor dit traject,..Bof ik effe!

Gebaseerd op lengte, gewicht en bijbehorend BMI getal word dan duidelijk of je er voor in aanmerking komt.

Zijn er echt serieus dames die met een 10 kilo overgewicht zo'n operatie willen? Blijkbaar!

Zo'n eerste screening op afstand is dus nodig. 

Goed, er zou een pakket met vragen en een afspraak voor een bezoek in het ziekenhuis toegestuurd worden.........................

Een vette envelop met paparassen lag snel in de brievenbus en daar begin mijn schriftelijke verklaring van mijn hele lijn-leven.

Had me 35 jaar geleden verteld dat ik elke lijnpoging moest vastleggen met start en einddatum, resultaat en wanneer het weer terug was, dan had ik het braaf gedaan, maar helaas ik kom niet verder dan in grote lijnen alle diëten diëtisten fikse getallen van afgenomen kilo's en bijbehorende comme back acties. Wanneer eet ik, waarom eet ik, hoeveel eet ik, met wie eet ik, Wat heb ik allemaal aan sport gedaan, wat voor emotionele ellende is er in mijn leven voorbij gekomen enz enz. Het hemd wordt van me lijft gevraagd. Met antwoorden waarvan ik denk hier gaan ze op inhaken, en dat zal wel de schuld krijgen gaan de formulieren eerlijk met afwachtende houding de brievenbus in. Ter beoordeling. 9 Februari mag ik op de koffie bij de Screeningsverpleegkundige.