.16

23-10-2016 13:15

En dan ben je thuis!!

Heerlijk, eigen bank, eigen tv, eigen bed, eigen douche! Maar stiekem toch ook een beetje eng. Hoe lang je er ook over nagedacht heb, hoe goed overwogen je beslissing ook geweest is, hoe goed je ook opgevangen word……nu moet je het gaan doen!!
Buiten alle spierpijn die langzaam lager in mijn  buik gaat zakken, het niet lang in 1 houding kunnen zitten liggen staan is elke nieuwe hap eten die je naar binnen wil en mag werken weer spannend.

Ik heb in het ziekenhuis slechts 2x een klein beetje gespuugd, waarschijnlijk van de narcose, antibiotica of omdat het er bij hoort, maar dat deed zo’n verrot veel pijn, dat wil je ten alle tijden voorkomen. En je hebt geen idee wat elk nieuw soort hapje met je doet.

Vanuit het ziekenhuis een boekje meegekregen wat ik de eerst komende 2 weken mag en moet eten. Het is niet zozeer dat ik dit ook weg MOET krijgen want dat lukt bijna niemand, maar ik moet er wel naar toe gaan leven. Mijn voeding moet voornamelijk bestaan uit dik vloeibaar gemalen voeding. Dat een beschuitje en een cracker ook vloeibaar was heb ik nooit  geweten, maar als je er maar lang genoeg op kauwt word het vanzelf een papje, dus is het vloeibaar. Ik moet 3x per dag een maaltijd en 3x een tussendoortje, daarbij moet ik zoveel mogelijk eiwitten en zo min mogelijk koolhydraten binnen krijgen en tussen die hapjes door ook nog anderhalve liter vocht. Dat mag overigens niet tegelijk met het eten, nee dat mag max een half uur er voor of erna.

Wie er denkt dat dit een makkelijke manier van lijnen is en dat alles nu vanzelf gaat moet zich omdraaien en heel hard wegrennen, voor je eigen veiligheid!

Het is allemaal prima te doen hoor, maar je kan het een beetje vergelijken met  dat je een baby van een maand of 9 in je armen krijgt met een schema dat er 500 ml melk in moet, een boterham, een fuithap een liga een prakkie en bord pap 3 flesjes appelsap en tussen 10:00-12:00 en 14:-16:00 slaapt het….rara hoe en wanneer krijg je alles op tijd er in!

Puzzelen dus.

De eerste dagen leefde ik echt op de klok. Nu eten, dan drinken, dan weer eten dan weer drinken. Gaat best prima, maar je moet je er ook nog even bij bedenken dat ik over die maaltijd een half uur moet doen. Ik moet namelijk iets leren voelen wat ik nooit heb gevoeld: Vol zitten! Ja, naeen avondje all you can eat Sushi weet ik wel wat vol is, maar over het algemeen at ik een maaltijd, maar om nou te zeggen halverwege o ik zit vol ik stop nee dat ken ik niet. Ik hoor daarbij veel mensen denken, ja en daar komt het dus door!!.... Ook die kunnen zich omdraaien en wegrennen, want probeer het maar is een weekje, voelen wanneer je vol zit en dan stoppen. Er is namelijk nog een verschijnsel wat mee doet met eten en dat is je smaak en je hersenen. We eten namelijk bijna nooit omdat we honger hebben, maar meer omdat het zo hoort, het tijd is, het zo aangeleerd is en we het lekker vinden. Kortom, echt voelen wanneer je vol bent is best lastig.

 

Gelukkig weet ik dat mijn maag nu zo groot is als een kiwi, hij ongeveer 150 ml inhoud kan hebben , de beste oplossing op dit moment is dus wegen.  Voor het avondeten moet het verdeeld zijn in 50 gram vlees (=half tartaartje) en 100 gram groenten. Zou ik daarnaast nog honger hebben, mag ik het eventueel uitbreiden met 50 gr aardappelen/rijst pasta.  Het geen wat op je bord ligt bij elkaar is dus ten grote van een Danoontje!

 of 

Eigenlijk vrijwel meteen merk ik dat ik heel wakker en fit ben. Iets wat ik van mezelf helemaal niet herken want zodra ik s ‘morgens wakker werd was ik al aan het bedenken hoe laat ik een tukkie kon doen tussen de middag. Chronisch moe dus. Dus deze wakkere toestand is best een beetje vreemd voor me. Zeker omdat ik als recept heb meegekregen vooral rustig aan te doen, naar mijn lichaam te luisteren(hoe moet dat) en vooral niets te overhaasten. Niets voor mij dus!! Want de fitte momenten die ik had benutte ik het liefst om dan maar meteen als een tornado door het huis te vliegen voor het geval weer weg zakt, maar dat kan/mag nu dus niet.

FRUSTRATIE!

Na 4 dagen thuis zitten, hangen, wandelen, rusten leek met me maar een goed idee er een avondje uit te gaan naar een verjaardag. Uiteraard voorzichtig, tussen me eten en drink schema door, en niet langer dan een uurtje want dat zou me vast niet lukken.

Dus wel!! Trotst als een pauw dat ik al zo snel op de been was gezellig een avondje tussen de vriendjes en vriendinnetjes, even van dat zieke gedoe af. Uiteraard wel met mijn eigen yoghurt drankje op zak.

 

 

Inmiddels ben ik 2,5 week verder, heb ik er al weer een week werken op zitten en voel ik me lichamelijk met de dag sterker worden. Mijn eerste controle in het ziekenhuis ben ik zelfs lopend naar toe gegaan, terwijl ik de week voor de operatie nog te moe was om van het ziekenhuis in de parkeergarage te komen…..ik ga als een malle! Overigens had ik op de  terugweg stiekem wel een beetje spijt want halverwege voelde het alsof mijn maag aan 10 elastiekjes in me buik heen en weer bungelden. Maar hé, ik had het wel geflikt! Door dit soort gekke akties kom je jezelf natuurlijk ook tegen en ook al lijk ik nu zo stoer en snel opgeknapt, van binnen ben ik ook zo nu en dan een enorme jankebal!

Eten en drinken gaat nog steeds goed. Nog steeds nergens misselijk van geworden. De gepureerde babyhap mag naar de haaien, en in principe kan en mag ik alles eten, zolang ik me aan me voorschriften houd, 60 gram eiwitten eet/drink en heel goed naar mijn lichaam luister want van 1  hap teveel kan je al doodziek worden. Opletten dus!  Suiker en vet moet ook voor de rest van mijn leven voor het grootste gedeelte uit mijn voeding en drank want de bijwerking van deze operatie kunnen dumpingen zijn, die het meest voorkomen bij suiker en vet maar ook bij te snel eten, slecht kauwen en ja gewoon van iets wat je nog niet eerder op hebt en niet weet dat je dat nu niet meer verdraagt.

Nieuwsgierig naar wat ik nu eet?

Ontbijt: 150 gram Skyr ( IJslandse yoghurt met heel veel eiwitten)

Tussendoor 1 knäckebröd met (smeerkaas/hüttenkäse/smeerpathé  linera/kipfilet)

Lunch: 1,5 knäckebröd of 1 boterham of 2 beschuitjes met (smeerkaas/hüttenkäse/smeerpathé linera/kipfilet)

Tussendoor: 150 ml Optimel drinkyoghurt/fruit (kiwi, halve banaan, kleine of halve appel)

Diner: 50 gram vlees ( kipfilet, kipgehakt, rundgehakt etc) 100 gram groenten, gekookt of rauwkost

Tussendoor: 150 Optimel vla

Alles wat ik eet vul ik netjes in op de app van het voedingscentrum die heel handig al mijn eiwitten telt, en aan de hand daarvan bepaal ik wat ik op brood doe, of ik nog extra yoghurt eet of drink, om zoveel mogelijk bij die 60 gram te komen.

En het werkt!!! Bij mijn eerste controle afgelopen dinsdag stond de teller al op -7 kilo schoon aan de haak………….op naar -10!